هل ميسي صهيوني ؟ الحقيقة كاملة

هل اللاعب ليونيل ميسي صهيوني وداعم لإسرائيل


هل ميسي صهيوني ؟ هل اللاعب ليونيل ميسي صهيوني وداعم لإسرائيل صور لميسي يدعم اسرائيل هل ميسي يهودي؟  ماهي حقيقة زيارة ميسي لحائط البراق؟ هل ميسي رفض
هل ميسي صهيوني؟

صور لميسي يدعم اسرائيل

انتشرت مجموعة من الأخبار التي تدعي تبرع اللاعب الأرجنتينى "ليونيل ميسي" بمبلغ مليون دولار لمساعدة إسرائيل فى حربها على غزة، وتداول نشطاء الشبكات الاجتماعية هذه الأخبار بشكل كبير ما أدى إلى حالة من التخبط حول موقف ساحر كرة القدم العالمي، وخصوصا أنه كان قد زار في عام 2013 دولة الكيان الصهيوني مع فريقه الإسباني السابق برشلونة، وانتشرت صورة على حائط المبكى وهو يبكي أمامه؟

البعض يريك نصف الحقيقة فقط حتى تصدقه، ويتعمد إخفاء النصف الثاني حتى تتعاطف معه، ففي عالم تحكمه وسائل التواصل أصبحت الشائعات والأكاذيب جزءا من زيادة التفاعل لكسب الشهرة أو المال وأحيانا التعاطف دون اكتراث بنظرة البعض وقائع الأمور.


هل ميسي يهودي؟ 


أنا كنت فاكر إن كل الناس بتهزر لما بتحطلي صورة ميسي عند حائط المبكى، من باب إنهم عارفين حقيقة الموضوع بس بيرازوني يعني، فتمام بضحك وخلاص، إنما مؤخرا بما إن فيه متابعين جداد للكورة واللعيبة، فكذا حد لقيته بيكلمني بجد وبيسأل عن علاقة ميسي بإسرائيل، وفيه اللي بيدخل يلومني وش كدة إني بشجع واحد صهيوني، فحبيت أكتب الكلمتين دول، مش لأن ميسي قديس أو مبيغلطش أو فوق النقد، لأ طز في ميسي لما بيغلط عادي، إنما علشان الناس تبقى عارفة مش أكتر.

الحقيقة إن صورة ميسي دي، أو صورة كرستيانو رونالدو مع شيمون بيريز، أو كل الصور المماثلة، ملهاش أي علاقة بدعم اللعيبة دول لإسرائيل، والعكس صحيح، صورة ميسي مع محمود عباس، أو محمد عساف المطرب الفلسطيني، أو مصابي الحرب في فلسطين، ملهاش علاقة بدعمه لفلسطين، دي كلها صور بتتاخد برة سياقها ويتعمل منها موضوع وخلاص بحسب أنت ضده ولا معاه.

ماهي حقيقة زيارة ميسي لحائط البراق؟

حقيقة الموضوع إن ميسي من حوالي 10  سنين كان بيلعب مع فريق برشلونة الإسباني وكان الفريق بيدعم اليونيسيف ومن ضمن اللي عملوه ان الفريق كله بما فيه ميسي راحوا للجانبين الفلسطيني والإسرائيلي من أجل السلام واتصوروا مع محمود عباس هنا ومع نتنياهو هنا. 

وكان من ضمن الأماكن اللي راحوها مزارات زي حائط المبكى وأماكن أخرى في فلسطين، طبعا غني عن البيان هنا إني أقول إني ممكن مكونش موافق ع السلام المزعوم ده، إنما ده موضوع تاني، أكيد مش مطلوب من لعيبة برشلونة ساعتها يقعدوا مع كل فصائل فلسطين ويعرفوا طلباتهم ويحلوا الخلافات، لكن حتى لو غلطوا إنهم شاركوا في المبادرة دي وهم مش فاهمين كتير من تفاصيل الموضوع، فده كلام مختلف تماما عن إني ألتقط لهم صورة وأخرجها برة السياق وأحول الموضوع على ميسي بالخصوص علشان أثبت بيها إنه صهيوني أو داعم لفلسطين.

من عام 2013 والصورة الأولى تغزو الفايسبوك مع كل انجاز كروي لميسي، يوجد ناس للأسف لا تتقبل نجاحات ليو وكي تعجز عن الاستهانة بها تلتجئ دائما للصورة هذه دون معرفة لا ظروفها ولا إطارها وتكون اجابتهم الوحيدة امام الإعجاز الكروي للبرغوث انه صهيوني.

يا سيدي في كلمتين، عام 2013 تحديدا في شهر اوت كان تتذكرون برشلونة كان عندو عقد رعاية مع Unicef وعلى علمي كان وقتها الفريق الوحيد الكبير الذي لديه عقد تجاري فيه ارباح اما عندو عقد خيري.

صار إتفاق مع Unicef بحكم نجومية لاعبي برشلونة العالمية يمشي الفريق بكل أفراده يعمل Peace Tour في الشرق الأوسط فيها نهار في الضفة الغربية ونهار في تل أبيب، وكان ليهم بكل نجوم البرشا كما واضح في الصور، يوم تدريبات مع أطفال فلسطين وفي ملعب كله اعلام فلسطين وانتهى باستقبال وتكريم من محمود عباس، واليوم الثاني كان في تل ابيب واتسقبلهم شيمون بيراز و نتنياهو ومشوا لحائط المبكى.. يعني الحكاية كانت مبادرة للأمم المتحدة برعاية الUnicef تحت شعار نشر السلام في المنطقة كيما يعملوا فيها دائما ومع كثير شخصيات ومنظمات.

هل ميسي رفض اللعب في اسرائيل؟


لو فيه موقف أوضح شوية، فهو موقف ميسي من حوالي ٤ سنين لما منتخب الأرجنتين كان هيلعب مباراة ودية مع منتخب إسرائيل في فلسطين المحتلة، ثم حصل إن مجموعة من الفلسطينيين بعتوا خطابات ورسائل لميسي علشان يرفض اللعب هناك، وبالفعل ميسي وصّل ذلك للاتحاد الأرجنتيني والمباراة انلغت ولم تلعب، هذه الرواية المشهورة وإن كان لا يوجد دليل قاطع إن ميسي هو اللي ضغط ع الاتحاد الأرجنتيني بنفسه، إنما فيه أمر قاطع هو إن الماتش لم يلعب فعلًا بعد ما الجماهير طلبت ذلك من ميسي، فيعني لو هو لم ينحاز للفلسطينيين، فهو بالتأكيد ليس ضدهم.

ميسي أو كرستيانو أو أي لعيب عالمي عايش في النصف الآخر من الكوكب، سبع تربعهم مش مهتمين بالسياسة ولا يعرفوا حاجة عن منطقتنا ولا عندهم فكرة إلا عن الكورة والبطولات والأرقام والاحتفالات والجماهير والعقود والإعلانات، غالبا ملهمش موقف سلبي ولا إيجابي تجاه قضايا زي فلسطين.

في النهاية الكورة وميسي واللعيبة على بعضها أمرها أهون من كدة، احنا بنزيط بس على بعض وبنحفل ع اللعيبة كمتابعين للكورة، الناس لما بتاخد المواضيع لأبعد من كدة وتطلع المرازية دي برة سياقها الموضوع بيبقى ماسخ.


هل رونالدو يدعم اسرائيل؟ 


هل ميسي صهيوني ؟ هل اللاعب ليونيل ميسي صهيوني وداعم لإسرائيل صور لميسي يدعم اسرائيل هل ميسي يهودي؟  ماهي حقيقة زيارة ميسي لحائط البراق؟ هل ميسي رفض
كريستيانو يدعم اسرائيل


استكمالا للمقال الحالي عن ميسي علشان بس الناس تفهم انه لا ميسي صهيوني ولا رونالدو من أصول عربية مثلاً، هما لعيبة كورة وليس لهم أي اتجاهات سياسية من اي نوع، هم فقط بيشتغلوا كورة، دي مهنتهم وكل تفكيرهم في اسمهم واسم بلادهم، وممكن يدعموا قضية من زاوية إنسانية بغض النظر عن الدولة او الشعب أو الجهة التي سيدعمونها، فياريت نخلينا في الكورة وفي موهبتهم واسمهم الكبير في الكورة وبس.

اليومين دول الناس رجعت لموضوع زمان ان ميسي يهودي ورونالدو وامبابي ومودريتش والناس اللي بيلعب ضدهم بقوا شيوخ، وبعدين احنا بنحب ميسي ككوره فمتجيش تقولي دا يهودي وبتاع اقسم بالله انت تعبان الفرق بينا وبينكم احنا كل علاقتنا بيمسي هي الكوره والمتعه والسحر اللي بيقدمه عكسك انت بالظبط لما تتزنق تخشلنا ف مواضيع ملهاش اي لازمه ولا ليها صله بكرة القدم زي ان ميسي يهودي وميسي مش عارف اي يا اخي انا بشفق عليك بجد وربنا . بتخشولنا بشويه مبررات عبيطه لمجرد انكم مش بتحبوه وخلاص.



تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق



    وضع القراءة :
    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -